joi, 19 martie 2015

Scriitoarele din grădina Verona

Marţi, 17 martie, Clubul Scriitoarelor, împreună cu librăria Cărtureşti, a găzduit un eveniment literar inedit, în grădina Verona, care a devenit, preţ de două ceasuri, micul eden al cărţilor: unele uitate în ceaţa anilor trecuţi, altele proaspăt ieşite din cuptorul editurilor. Toate la fel de preţioase.

Seara a fost dedicată femeilor și, în special, scriitoarelor, în cadrul campaniei inițiate de Cărturești în perioada 8-25 martie - Femeia la carte! Membrele Clubului Scriitoarelor, împreună cu preşedintele fondator al Clubului, Erika Ciuică și invitata lor specială, scriitoarea Ana Barton, ne-au încântat cu lecturi din cărțile lor preferate scrise de femei.

foto: Ioana Buzoianu
Totuşi, nu se poate spune că a fost exclusiv o seară a femeilor. După cum a remarcat Ana Barton, în grădină au fost prezenţi şi bărbaţi. Cum altfel? Doar ei le-au inspirat pe domniţe să scrie atât de frumos. Femei şi bărbaţi – feţe ale aceleiaşi monede valoroase – umanitatea. 

Ana Barton a citit din cartea Ruxandrei Cesereanu California (pe Someș), un volum de poezie pe care ni l-a recomandat cu drag. 

  <<(...) scriitoarea nu mai vorbeşte direct despre delir, despre halucinaţie, despre extaz (constituite, însă, de la bun început ca ţesuturi vitale ale poemului), ci despre "execuţia somnului" (legat poate de mediumnitatea inerentă comportamentului poetic), despre "avalanşă", despre ochiul din mijlocul frunţii care nici nu se închide, nici nu se mai desface înăuntru, ci este "o cameră de filmat care se rostogoleşte", un fel de visual memory în mai multe dimensiuni, un organ-aparat care percepe insuficienţele cronologiei ("noi trăim începutul şi sfârşitul în ordine inversă"; "se zvonise că poezia izbutise extincţia spaţio-temporală").>> Florin Balotescu, în cronica sa de pe LiterNet. 
Foto: Ioana Buzoianu

Cât despre membrele Clubului Scriitoarelor, ele au citit după cum urmează:

Erika Ciuică din Eseuri alese - Portrete în oglindă de Virginia Woolf

„(...) autoarea ne invită să privim lumea dintr-o perspectivă polemică, nonconformistă şi să participăm la spectacolul uman, eliberaţi de prejudecăţile şi constrângerile impuse de rigorile academice.” Monica Pillat

Ania Vilal din Maladia morții de Marguerite Duras

Un bărbat plăteşte o femeie să-şi petreacă nopţile alături de el, într-o casă de pe ţărmul mării. Femeia e frumoasă, ademenitoare, dar nu are nici chip, nici nume - o enigmă. Cu ajutorul ei, bărbatul va încerca să descifreze un mister şi mai adânc, acela al dragostei şi al complicatei mecanici sexuale dintre doi oameni.” (sursa citatului: aici)

Ana Maria Codescu  din Henry și June de Anais Nin

Anais Nin iubeşte pasional, dincolo de convenţii şi pudori moştenite. Îl iubeşte pe Henry Miller pentru geniul şi senzualitatea lui. Pe June Miller pentru frumuseţe şi mister. Pe Hugo, soţul ei, pentru tandreţea cu care o protejează. Pe Eduardo, vărul de care a fost îndrăgostită în copilărie, pentru farmecul lui de efeb. În jurnal, fantasmele se întâlnesc cu luciditatea, iar rezultatul este o viziune unică asupra erotismului şi fidelităţii.” (sursa citatului: aici)

Yulia Alma din În intimitatea secolului 19 de Ioana Pârvulescu
Steamer (foto: Yulia Alma)

Autoarea volumului Întoarcere în Bucureştiul interbelic îşi continuă călătoria în timp. De data aceasta ea poposeşte în a doua jumătate a secolului al nouăsprezecelea, în România de după venirea lui Carol I, într-o pasionantă lume aurorală. Citind cartea Ioanei Pârvulescu, veţi avea senzaţia că trăiţi acolo, în Bucureştiul în care statuia lui Mihai Viteazul abia a fost aşezată în faţa Universităţii, în care lumina electrică e o mare noutate, telefonul tocmai s-a inventat, iar în Cişmigiu doamne în rochii lungi şi bărbaţi cu pălărie tare patinează pe lacul îngheţat.” (sursa citatului: aici)

Yulia ne-a invitat ea însăși într-o mică și delicată călătorie în timp, aducând câteva jucării din secolul XIX: o bicicletă de buzunar (atât de mică, încât o poți băga în buzunar), un steamer și două maimuțele. 

Alina Cezarina Nicolae din Cortul Roșu de Anita Diamant

<<Anita Diamant a avut intuiţia să aleagă din multitudinea de personaje care populează Biblia o femeie cu o apariţie mai degrabă episodică, a cărei viaţă este, aşa cum spune ea însăşi în Prolog, „o mică paranteză între faimoasa poveste a tatălui meu, Iacob, şi glorioasa cronică a fratelui meu, Iosif”. Sărăcia detaliilor biblice despre Dina, fata Leei şi a lui Iacob şi nepoata frumoasei Rahela, lasă câmp deschis imaginaţiei Anitei Diamant, prin intermediul căreia o femeie îşi regăseşte azi glasul, într-o reconstrucţie literar-istorică ingenioasă şi plină de culoare.>> (sursa citatului: aici)

Ana Groszler din Magazinul magic de jucării de Angela Carter

După moartea neaşteptată a părinţilor, Melanie, eroina romanului Magazinul magic de jucării, împreuna cu cei doi fraţi ai săi rămân în grija unchiului Philip, un personaj excentric, un păpuşar tiranic şi straniu, care trăieşte în sudul Londrei. Aflată la graniţa dintre copilărie şi adolescenţă, forţată să pătrundă într-un univers straniu şi necunoscut, Melanie îşi urmează parcursul iniţiatic, devenind conştientă de propriile sale trăiri, de propria sexualitate, precum şi de lumea din jurul ei.” (sursa citatului: aici)

Cristina Stavri, care s-a anunţat a avea o lectură surpriză, ne-a citit un fragment din Mamifer, cel mai recent roman al Anei Barton, apărut la editura Herg Benet.

Ana Barton suflă viaţă unei galerii de personaje şi istorii pe care le înfige în lumea lor caldă, posibilă şi miraculoasă. Este o carte a unui mod rar de raportare la existenţă şi este cartea unei mari răbdări. A unui timp care nu mai mărșăluiește şi nu mai ticăie furibund, o galerie a vârstelor, de la cele amniotice la cele din urmă. Există în prozele reunite în Mamifer o ştiinţă a observaţiei şi o maturitate a trăirii fascinante.” Nora Pavel

În încheierea serii, Erika ne-a lansat o invitație în Clubul Scriitoarelor, într-o atmosferă cu parfum de cărți și redescoperire a sinelui. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.